پایتخت ایران، پنجمین شهر در معرض خطر درآمد اقتصادی جهان است
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۲۳۵۲۵
اقتصاد>اقتصاد کلان - شرق نوشت:مرکز مطالعات ریسک دانشگاه کمبریج نخستین تحلیل ارزیابی ترکیب صدمات وارده به شهرهای جهان بر اثر دسته جامعی از تهدیدات مهم را ارائه کرده است.
در مطالعه ریسک شهرهای جهان، ٣٠٠ شهر مهم براساس اقتصاد و موقعیت جغرافیایی انتخاب شدهاند. این شهرها نیمی از اقتصاد جهان را دربر میگیرند که تا سال ٢٠٢٥ میلادی سهم آنها به دوسوم از اقتصاد جهان خواهد رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در دوره ٢٠١٥-٢٠٢٥ میلادی، اثرات ترکیبی ریسکها روی درآمد اقتصادی (تولید ناخالص داخلی) ٣٠٠ شهر، حدود نیمی از درآمد ناشی از رشد اقتصادی آنها ارزیابی میشود.
شش تهدید اصلی بحران مالی، جنگ و درگیری داخلی، بیماریهای واگیردار، توفان، زلزله و سیل در مجموع نزدیک به سهچهارم کل ریسک روی درآمد اقتصادی این شهرها را به خود اختصاص میدهند.
تایپه و توکیو بیشترین میزان ریسک درآمد اقتصادی با میزان به ترتیب ٢٠٢ و ١٨٣ میلیارد دلار را دارا هستند. در تایپه بهترتیب توفان، زلزله و سقوط بازار و در توکیو بهترتیب درگیری داخلی، توفان، سقوط بازار، تکانههای بهای نفت و زلزله، حدود ٧٠ درصد از کل ریسکها را شامل میشوند. بعد از این دو شهر، سئول و مانیل با میزان ریسک بهترتیب ١٣٧ و ١١٤ میلیارد دلار قرار گرفتهاند. مهمترین ریسکها در این دو شهر بهترتیب توفان و جنگ و درگیری داخلی ارزیابی شده که حدود ٦٠ درصد از کل ریسکها را دربر میگیرد.
تهران پنجمین شهر در معرض ریسک درآمد اقتصادی جهان با میزان ١٠٩ میلیارد دلار ارزیابی شده است. ٣٢ درصد از ریسک تهران مربوط به تهدید زلزله است. تهران دومین شهر جهان از نظر تهدید ریسک درآمد اقتصادی ناشی از تهدید زلزله به میزان ٣٥ میلیارد دلار به شمار میرود. سقوط بازار با سهم ٥,٥ درصد، تهدیدات تروریسم و سیل هر یک با سهم ٢.٤ درصد و خشکسالی با سهم ١.٧ درصد در زمره ریسکهای شهر تهران قرار میگیرد. دیگر شهرهای مهم کشور که دارای ریسک درآمد اقتصادی درخورتوجهی هستند، شامل قم، اهواز، شیراز، کرج، کرمانشاه و تبریز هستند.
پس از تهران، شهر استانبول با تهدید ریسک درآمد اقتصادی ١٠٦ میلیارد دلار، ششمین شهر در معرض ریسک جهان است. مهمترین ریسکهای این شهر بهترتیب تهدیدات زلزله، جنگ و درگیری داخلی، تکانههای بهای نفت و سقوط بازار است. در سطح منطقه خاورمیانه پس از تهران و استانبول، شهرهای تلآویو، کابل و کویت (هریک با ریسک درآمد اقتصادی ٤٩ میلیارد دلار)، جده و ریاض با ریسک درآمد اقتصادی بهترتیب ٤٦ و ٤٤ میلیارد دلار و ازمیر و قاهره با ریسک درآمد اقتصادی بهترتیب ٣٥ و ٣٤ میلیارد دلار قرار گرفتهاند.
نظر به درآمد اقتصادی شهرها، تأثیر ریسکها بر اقتصاد آنها متفاوت است. بهعنوان مثال تأثیر ریسکها بر درآمد اقتصادی شهر کابل بیش از تهران است. تهدیدات ناشی از جنگ داخلی و سقوط بازار بزرگترین سهم را در ریسک درآمد اقتصادی تلآویو دارد که برای کابل شامل تهدیدات ناشی از جنگ داخلی و زلزله است. برای شهرهای کویت، جده و ریاض تهدیدات ناشی از سقوط بازار و جنگ داخلی بیش از ٨٠ درصد ریسک درآمد اقتصادی را شامل میشود. دیگر شهرهای منطقه که از تأثیر ریسک بر درآمد اقتصادی قابل اهمیتی برخوردار هستند، بیروت، ایروان، بغداد، آلماتی، ادانا و اسلامآباد هستند.
هماکنون بهطورکلی الگوهای ریسک شهرها از کشورهای توسعهیافته به کشورهای درحالتوسعه در حال انتقال است. موضوع مهم و حیاتی کاهش تأثیرات ریسکها از طریق بهبود زیرساختها و مدیریت تابآوری در برابر تهدیدات شهری است.
3535
منبع: خبرآنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۲۳۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
حجتالاسلام والمسلمین محمد هادی مشیری خراسانی، کارشناس مذهبی درمورد شاگردان امام جعفر صادق (ع) گفت: امام جعفر صادق علیهالسلام به عنوان یک شخصیت ویژهی اسلامی؛ هم در جهان اسلام و هم در مکتب شیعه مطرح هستند.
وجود مبارک امام صادق علیهالسلام در دوران خود از عظمتی برخوردار بودند که دانشمندان مطرح زمان نسبت به عظمت علمی حضرت علیهالسلام همیشه معترف بودند. شخصیتهایی مثل ابوحنیفه، مالک و شخصیتهای دیگری که بعضاً از شاگردان امام جعفر صادق علیهم السلام در میان شیعه محسوب میشدند. مثل جناب جابر حیان که دانشمندی اهل طوس بود و برای ادامه تحصیل به ری رفت و سپس، از آن جا عازم مدینه شد و به محضر امام جعفر صادق علیه السلام رسید و دو سالی در محضر حضرت علیهالسلام شاگردی کرد و علوم فراوانی را فرا گرفت و وقتی برای دستگیریاش داخل منزلش رفتند و دستگیرش کردند مقداری از علوم خود را در کتابهای خود منتقل کرده بود که این کتابها توسط دشمنان زمان ازبین رفتند و بخش اندکی از علوم و رسالهها و کتابهای ایشان در اختیار شیعیان باقی ماندند و همین مقدار اندک از کتاب و رسالههای ایشان باعث شدند تا این دانشمند بزرگوار به عنوان پدر علم شیمی در دنیا مطرح شود.
حجتالاسلام مشیری خراسانی تصریح کرد: مفضل، یکی دیگر از شاگردان امام جعفر صادق (ع) و از اندیشمندان زمان خود بودند و حضرت علیه السلام عنایت ویژهای به ایشان داشتند که در یک مقطعی هر روز صبح، امام جعفر صادق علیه السلام به ایشان مباحث توحیدی را در قالب معارف زیست محیطی و انسان شناسی و علوم مختلفی از این قبیل آموزش میدادند و این شاگرد امام جعفر صادق علیه السلام، کتابی را به نام «توحید مفضل» نوشت که حقیقتاً امروز، یکی از آثار فاخر علمی در جهان به ویژه نزد شیعه و مسلمانان است و وقتی این کتابها و آثار شاگردان امام جعفر صادق علیه السلام و افرادی که به دست حضرت علیه السلام تربیت شده و رشد پیدا کردهاند را نگاه میکنیم عظمت کار امام جعفر صادق علیه السلام، خودش را نشان میدهد.
این کارشناس مذهبی مطرح کرد: هشام بن حَکَم از دیگر افرادی بود که از شاگردان و پرورش یافتههای امام جعفر صادق علیه السلام به شمار میآمد که هارون عباسی درمورد ایشان میگفت زبان هشام در دلهای مردم از هزاران شمشیر موثرتر است.
وجود مبارک امام جعفر صادق علیه السلام علاوه بر تربیت شاگردان نسبت به رسیدگی به امور جامعه خود تلاش و همت ویژهای داشتند؛ به طوری که حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، بخشی از درآمدهای خود را صرف نیازمندان جامعه کرده و حتی بخشی از آنها را با بردن آذوقه درب منزلشان به صورت گمنام تأمین میکردند. به همین دلیل، به دوستان و شاگردان خود تأکید زیادی میکردند که اگر نیاز ندارند کار و تلاش کرده و با آن، دیگران را تأمین کنند.
حجتالاسلام والمسلمین مشیری خراسانی افزود: یکی از دوستان امام جعفر صادق علیه السلام نقل میکند که در مسجد مشغول عبادت بوده است و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام وارد مسجد پیامبر (ص) شدند و دیدند که دوست حضرت (ع) مشغول عبادت و دعا هستند.
امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند که این وقت روز، این جا چه میکنی؟ آن فرد عرض کرد: آقا. الحمدالله وضع مالی بنده خوب است و دیگر، نیازی به کار کردن ندارم و به اندازه کافی، دارایی دارم و به همین دلیل، میخواهم بقیه عمرم را به عبادت صرف کنم.
امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: خیر. برو و کار کن و با انجام کار و بدست آوردن درآمد خود، زندگی دیگران که نیاز دارند را تأمین کن.
این نشان دهنده نگاه عمیق اسلام به کسب و کار و ایجاد درآمد در سطح جامعه است؛ یعنی به گونهای کسب درآمد کنیم که اگر خودمان به آن نیازی نداریم حداقل، دیگران بهرهمند شوند. بنابراین، افراد در هر فضای اقتصادی که باشند موظف هستند برای تأمین جامعه و نیاز دیگران کار کنند و از درآمد و ثروت بدست آمده، دیگران را مورد بهرهمندی قرار دهند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت